گیربکس‌های PDK

16/بهمن/1400 مقالات بدون دیدگاه

در باره گیربکس‌های PDK چه می‌دانید؟

 

گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی PDK در واقع حروف مخفف شده Porsche Doppel Kupplung  می باشد که توسط کمپانی آلمانی پورشه در ۷ سرعته متوالی به همراه کلاچ دوگانه توسعه و ساخته شده است که با سرعتی بالا و بدون وقفه در جریان انتقال قدرت عمل تعویض دنده را انجام می‌دهد که موجب شتاب بالا و کاهش مصرف سوخت و کاهش کله زنی خودرو در هنگام تعویض دنده و صد البته افزایش سطح رفاهی می‌شود.

همانطور که در بالا گفته شد، گیربکس‌های PDK دارای ۷ دنده قابل تعویض است. دنده های ۱ تا ۶ که دنده های اسپورت و سرعتی هستند و دنده هفتم با نسبت بالا که برای کنترل سرعت های زیاد با کاهش مصرف سوخت همراه است.

این گیربکس‌ها در واقع دو جعبه دنده دستی مجزا با کلاچ‌های جداگانه هستند که کنار یکدیگر در یک محفظه واحد گنجانده شده‌اند و به عنوان یک سیستم یکپارچه انجام وظیفه می‌کنند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای محور اصلی خودشان در گیربکس قرار می‌گیرند و کلاچ اول با دنده‌های فرد و کلاچ دوم با چرخ دنده‌های زوج مجموعه ارتباط برقرار می‌کنند که با درگیر بودن دنده‌های فرد توسط کلاچ اول، دنده‌های زوج در حالت استندبای توسط کلاچ دوم برای تعویض دنده آماده می‌شوند تا در کسری از ثانیه و بدون ایجاد وقفه در خط انتقال قدرت، عمل تعویض دنده صورت گیرد.

این نوع گیربکس تولیدی پورشه بر روی محصولات این کمپانی از قبیل پانامرا، ماکان، 911، باکستر و کیمن مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :